Dit is al weer een reisverslag van onze vierde fietsvakantie in 2010

In Januari zijn we naar de open dag geweest van Fital in hotel van der Valk in Nuland. Elk jaar kom je dan
toch weer bekenden tegen van de laatste fietsreizen, best wel gezellig. Eigenlijk wisten we al welke fietsvakantie we dit jaar
wilden doen. Een rondje gelopen op de fietsbeurs en her en der wat informatie gevraagd en uiteindelijk toch geboekt
voor "de Mooiste Dalen Van Tirol". Geboekt voor 12 dagen vanaf 23 augustus t/m 3 september, eigenlijk wel iets later
dan de andere jaren maar je moet wat toch geluk hebben met het weer.

Op 23 augustus vroeg uit de veren om de fietsen achterop de auto te zetten, toen ik uit bed stapje was het niet aan het
regenen maar kwam het met bakken uit de hemel. Dus eerst in mijn oude kleren de fietsen achterop de auto gezet en daarna
maar even douchen en mijn schone (en vooral droge) kleren aan te trekken. Maar uiteindelijk stonden we toch mooi om 06:00 uur
reisvaardig om naar Hotel van der Valk in Nuland te vertrekken. Onderweg bleef het gieten en op sommige stukken konden we
maar 50 a 60km rijden, maar we waren toch rond 08:00 uur bij het vertrekpunt gearriveerd. Eerst even een bakje koffie
en even bijkomen van de reis. Om 09:00 uur stonden alle fietsen in de trailer en waren de koffers ingeladen, eerst nog
even over Sevenum waar er nog drie mede fietsers in moesten stappen en daarna op weg naar ons overnachtings hotel in
de buurt van Ingolstadt (90 km boven Munchen). Gaandeweg de dag werdt het steeds beter weer en was de regen naar andere
oorden vertrokken (tijdelijk).

Dinsdag weer vroeg op om te vertrekken voor onze eerste fietskilometers van Raubling naar Kufstein. Bij het uitladen
van de fietsen bleek dat de fiets van Tonnie nogal wat schade had opgelopen van de reis, blijkbaar had de naast staande fiets
met de trappers wat aluminium uit het frame geschuurd. Later in de week zou de fietsbegeleider met de buschauffeur een verklaring
invullen met de schade (de buschauffeur is verantwoordelijk voor het plaatsen, vervoeren en uitladen van de fietsen), dus ook voor
de ontstane schade. Alles geinstalleerd en op weg voor de eerste fietskilometers van de vakantie.

Grensovergang Duidsland Oostenrijk?
Adrie dacht dat dit de grensovergang was tussen Duitsland en Oostenrijk,
later in de morgen kwamen we de echte grensovergang wel tegen.

Hieronder een aantal foto's van Kufstein

Het stift bij Kufstein

Het oude gedeelte van Kufstein Wel smal maar wel mooi

Na een bezoek aan Kufstein was het tijd om de bus op te zoeken om richting ons hotel in Fugen
te rijden (Zillertall), op deze eerste fietsdag hebben we totaal 36km gefietst.

Op woensdag stond ons de fietsrit van Kufstein naar ons hotel in Fugen te wachten, s'morgens een stevig ontbijt, met de bus terug
naar Kufstein (eindpunt van de dag ervoor) voor de tweede fietstocht van onze vakantie. Het weekend ervoor was net het bloemencorso
geweest dus eerst maar even een paar foto's trekken.

Biertje Beertje Collagol

Op de motor Zo traag als een slak

Na de foto shut op weg naar ons hotel, maar eerst nog even een aantal kilometers fietsen. Via Kufstein en Rattenberg de kristalstad
(moet je gezien hebben) door naar Brixlegg de kaarsenfabriek, wanneer je er langs komt de moeite waard om even aan te gaan.

Het laatste avondmaal Sneeuwwitje en de zeven dwergen

Na het bezoek aan de kaarsenfabriek langs de Inn richting Fugen, een mooi gebied en heerlijk weer om te fietsen niet te warm en niet
te koud, af en toe even rusten en iets drinken. Bij het hotel aangekomen hadden we toch weer al 55km gefietst.

Een mooi gebied om te fietsen Greta en Adrie

Op de derde fietsdag staat een rondje Zillertal geplant 53km, langs de ziller tot in Mayerhofen en terug. Vertrek uit ons hotel
dus we kunnen vertrekken en aankomen wanneer er willen. Vandaag weer mooi weer, eerst naar Zell am Ziller voor een bakje koffie
om dan door te fietsen naar Mayerhofen waar we tegen de middag waren. Eerst even een hapje en een dranke bij de lokale bakker / konditorei.

De Konditorei De oude Zug welke door het Zillertal rijd

Op de rechtse foto zie je de oude Zug welke op gepaste tijden door het Zillertal rijd.

Door het Zillertal langs de Ziller rijden met de fiets is echt schitterend want je rijd echt tussen de bergen in,
een klein nadeel is misschien wel dat je een stukje over dezelfde route terug moet, het is en blijft een dal.

De bergen Bij mooi weer springen ze van de hoogste berg af

Op vrijdag stond de fietsroute vanaf Fugen naar Hall op de kalender, met het vertrek vanuit ons hotel dus we konden ons
vertrektijd zelf bepalen. De dag begint nog met redelijk weer maar naar mate we steeds meer fietskilometers hadden afgelegd
begon het steeds meer te betrekken. Vanuit het dal langs de Inn naar Schwatz waar we een bakje koffie hebben genuttigd.

De winkelstraat van Schwatz Een binnenpleintje in Schwatz

Vanaf Schwatz naar Wattens naar het Svarowski Museum is niet heel ver zodat we voor de lunch al
bij het Museum waren. Even rondgekeken maar niet naar binnen geweest, wij waren er al een keer geweest. Het is wel
de moeite waard om het te bekijken maar uiteindeljk kom je toch weer in een shop uit waar je van alles kunt kopen
tegen een redelijke dure prijs! Toen we bij het Museum naar boven keken leek het ons het beste om z.s.m. een
restaurant op te zoeken in Wattens. We waren net gezeten en toen begon het toch te plenzen, je zag de bergen
niet meer vanwege de mist en toch fietsten we tussen de bergen in. Na 1,5 uur hebben we toch maar onze regenpakken
aangedaan en zijn we vertrokken richting Hall het eindpunt van deze fietsdag. Toen we bij de bus in Hall aankwamen was
het inmiddels toch weer droog geworden, de regenpakken uit en dan nog maar even het stadje in we waren toch vroeg genoeg.
Hall is een leuk oud stadje, mag je niet missen.

Svarowski Museum in Wattens Het begin van de tour van Svarowski

Een leuk oud pleintje in Hall De winkelstraat in Hall, wel even klimmen

Na het bezoek aan Hall terug in de bus richting ons hotel in Fugen, vanavond de koffers terug inpakken om de
volgende dag te verkassen naar ons tweede hotel in Stanzach in het Lechtal. Vandaag tussen door de buien toch
nog 46km gefietst.
Eerst s'morgens de koffers terug in de bus laden om dan te vertrekken terug naar Hall voor de laatse fiets kilometers
voor de "rustdag" van zondag. En zoals we de dag ervoor geeindigd zijn, was het bij het begin van deze fietsdag
aan het regenen. Er zijn maar acht fietsers vertrokken in de regen naar Stams waaronder natuurlijk Adrie en ik, ze gaven
na de middag wel beter weer af. We zouden rond het middag uur weer tesamen komen in de bakkersschool in Kematen in Tirol.
Omdat we eigenlijk maar met z'n tweeen op pad waren konden we een strak tempo onderhouden, eerst nog even door Innbruck om in het oude
gedeelte een bakje koffie te drinken. Na het bezoek aan Insbruck (een bezoek aan het oude gedeelte van Insbruck is zeker de
moeite waard) zijn we in een nog steviger tempo naar de bakkersschool gefietst, we waren er zelfs voor de bus. In de bakkersschool lekker
gegeten (door de week is de bakkersschool ook open voor rondleidingen), en na de lunch is iedereen toch weer op de fiets gestapt (het was
inmiddels ook al weer droog geworden). De laatste 28km hebben dan toch weer met z'n vieren gefietst tot aan het stift in Stams
waar de bus stond. De fietsen ingeladen en toen zijn we met de bus over de Fernpass naar Stanzach gereden, de koffers
uitgeladen en de hotel kamer terug ingericht. Na de fietstocht van deze dag stond er toch weer z'n slordige 51km op de teller.

Het Stift in Stams

Hotel Fohrenhof in Stanzach De bus bij het hotel

Zondag de rustdag, een dag even niet fietsen en tijd voor andere leuke dingen. Eigenlijk zit je dan net te ver weg voor een grote stad, maar er
werd een voorstel gedaan om een wandeling te maken van 45 minuten naar het grootste alpen dorp. Elk dorp in Oostenrijk heeft wel een alm, en zo
ook Stanzach. Alleen Stanzach heeft het grootste alpendorp "Fallerschein" in de Alpen met ongeveer 40 blokhutten. Dus
om 10:00 uur met z'n allen verzamelen voor het hotel, voor het vervoer waren er een paar lokale auto's geregeld. Om iedereen aan de voet
van de Alm te krijgen moesten ze wel een paar keer op en neer rijden in een strak tempo, je kan dan toch wel merken dat ze vaker in de bergen
rijden dan ons. Om 10:30 uur stond iedereen aan de voet van de Alm voor de wandeling, met de hotel eigenaar "Wolfgang" als gids. Onderweg
werdt er wat verteld over de natuur (echt schitterend) en het grootste alpendorp. En natuurlijk was er onderweg ook tijd voor een hapje (worst) en
een drankje (snaps). Om toegang te verkrijgen tot het bergdorp loopt er nog steeds een oud vrouwtje te bedelen, voor een klein bedrag krijg je toegang
tot het dorp.

Fallerschein

Met de hotel eigenaar als gids Echt mooie natuur

Een hapje en een drankje voor onderweg Het bedelvrouwtje

Naar mate we hoger kwamen en af en toe het een klein stukje stijler werd kwamen we aan bij het bergdorp, een verzameling van berghutten
waar er steeds meer verhuurt worden als vakantie woning. Bij de berghut van Wofgang kregen we een lunch aangeboden, de tafels en het
eten naar buiten, je merkt wel met z'n wandeling in de berglucht dat je erge trek krijgt. Het was een heerlijke lunch met div. soorten brood, beleg
drank (melk of thee). Na de lunch met z'n allen even afwassen en de banken terug opbergen boven in de blokhut. Daarna even rondkijken in het
dorp om dan weer zo rond 15:30 uur terug te wandelen naar de voet van de alm waar de auto's weer klaar stonden om ons terug te brengen
naar het hotel, ook dit keer waren we weer snel thuis. Wanneer je in de buurt bent is het echt de moeite waard om eens een wandeling
te maken in dit mooie dal.

Het Alpendorp De blokhut van Wolfgang

De heerlijke Lunch Alles met z'n allen even afwassen en opruimen

Wanneer we de volgende morgen naar buiten keken en je ziet dat het bovenin de bergen wit is krijg je meteen het gevoel van de wintersport,
maar het is nog maar net eind augustus. Het is redelijk nevelig en bij het instappen in de bus bleek het toch wel wat aan de frisse
kant te zijn namelijk 7 graden. Vandaag worden we afgezet in Gran om dan terug naar het hotel in Stanzach te fietsen. De eerste
15 a 20km is het niet anders dan in de remmen blijven knijpen en als het dan maar 7 graden is ben je blij dat je na een uurtje weer achter
een bakje koffie met een apfelstrudel plaats kan nemen. In Reutte wat gegeten om daarna in een rustig tempo langs de Lech maar
wel af en toe een klimmmetje terug naar het hotel te fietsen. Vandaag was het een bewolkte dag maar wel weer leuk om 51km tussen
de besneeuwde bergtoppen te fietsen.

Een blik op de besneeuwde bergtoppen

De hangbrug vlak voor Stanzach Een mariabeeldje aan de boom

Vandaag staat de fietsrit Elbigenalp - Stanzach op het programma, met de keus om een stuk met de bus mee te rijden of met het
vertrek vanuit het hotel. Voor ons was het eigenlijk niet zo moeilijk want toen we s'morgens de gordijnen open deden was het aan het
regenen. We besloten om even af te wachten wat het weer deed, in de loop van de middag zou het weer wat beter worden. Net wanneer je dacht
we vertrekken begon het weer te regenen, dus na een paar keer je regenpak aan en weer uit trekken besloten we om vandaag een extra
rustdag in te lassen. Rond de middag een heerlijke tosti in het hotel gegeten om na de middag maar even een potje te kaarten
op de kamer van Greta en Adrie. Eigenlijk vloog de tijd voorbij en inderdaat werd het in de loop van de middag steeds beter weer en
kon je zien dat de sneeuwgrens nog verder naar beneden gezakt was. Dus vandaag geen extra kilometers!

Een potje kaarten op de kamer Nog meer sneeuw op de bergtoppen

Na de rusdag van dinsdag gingen we op woensdag in een van de mooiste dalen van Tirol fietsen, het Tannheimertal. De dag begint
in iedergeval met beter weer dan de laatste dagen. Nadat we door de bus op de goede plaats waren afgezet moesten we gelijk een behoorlijk
stijl klimmetje naar boven fietsen wat eigenlijk toch wel tegenviel voornamelijk ook dat je nog geen kilometers in de benen had en je even
door je adem moest rijden. En na een klimmetje moet je meestal toch ook weer dalen wat ons dan toch iets beter afging zo vroeg op de morgen.
Het zonnetje kwam door maar toch nog wel fris, op de helft van de route even een lekker bakje koffie met een mooi uitzicht op het dal. Na de
rustpauze door naar het stuwmeer achter in het dal, tevens is dit het einde van het dal. Nadat we de stuwmeer hadden bekeken terug via
dezelfde route terug naar Tannheim. In het dorp even een tosti naar binnenwerken zodat we na de lunch de bus konden opzoeken na 24km.
De rest van de middag konden we doen wat we wilden, eerst even de fietsen in de bus zetten en dan met de Gondel Neunerkopfe naar boven naar 1800m.
Voor Greta en Adie was dit de eerste keer dus ook wel spannend, toen we boven kwamen lag er her en der nog wel wat sneeuw (zie foto). Vanaf
het hoogste punt krijg je wel een mooi uitzicht over de omringende bergen, even in de berghut een biertje naar binnen werken. Tevens springen
ze hier net zoals overal in Oostenrijk van de berg af. Nadat we alles gezien en alles op de foto hadden gezet was het weer tijd om de vaste
bodem terug op te zoeken om toch maar niet de bus te missen.

Even een bakje koffie Het stuwmeer aan het einde van het dal

Wintersport of Zomervakantie Wel een mooi uitzicht over de bergen

Ook hier springn ze gewoon van de berg af Sneeuw

Nadat we terug waren in het hotel kregen we een barbeque aangeboden, wel lekker maar een beetje te fris in deze tijd van het jaar. Was wel
gezellig en na de barbeque was het weer tijd om de koffers in te pakken want de volgende dag was het tijd voor alweer de laatste kilometers
van onze fietsvakantie.

De barbeque Wel lekker maar eigenlijk te fris

Nadat we afscheid hadden genomen van de hotel eigenaar "Wolfgang en zijn vrouw" reden we naar Duitsland voor de laatste kilometers
van onze fietsvakantie een rondrit rond Fussen. Omdat je in de middag weer moet vertrekken naar het overnachtings hotel in Duitsland
is deze laatste fietsrit nooit er lang en heb je voldoende tijd om de omgeving te bekijken. Een mooie omgeving en een mooie fietsroute 26km
wel af en toe klimmen en dalen, dwars door de wijlanden en langs de boerderijen maar het was af en toe wel even zoeken.

De winkelstraat van Fussen

De Hopfensee De Weisensee (niet die van de schaatsers!)

Om 15:00 uur waren alle fietsen ingeladen en zijn we op weg gegaan naar ons overnachtings hotel Blankenburg in Ditzingen in de buurt van
Frankfurt. Na een onrustige nacht weer vroeg uit de veren voor de laatste busrit van deze fietsvakantie, terug naar Nuland. In Nuland de
fietsen en de bagage uitgeladen, toen ik in mijn auto stapte en weg wilde rijden bleek dat de remschoenen van de auto vast zaten zodat
onze vakantie toch nog een naar einde kreeg. Nadat we alles geregeld hadden en de auto met de fetsen op een trailer naar Goes stond hebben we de
bagage ingeladen bij Greta en Adrie en konden we toch opweg naar huis. Nog even bij de Moerdijk stoppen voor een maaltijd om daarna
thuis afgezet te worden. De volgende dag kwam Adrie om mij zodat ik een huurauto bij de garage kon oppikken en hebben we de fietsen bij Adrie
achterop de auto gezet zodat deze een dag later thuis waren dan ons. Al met al een zeer geslaagde fietsvakantie met mooie fietsroutes, na
een optelsom bleken we totaal 342km gefietst te hebben. Ook een ware aanrader deze fietsvakantie!